Reglaj computerizat al geometriei rotilor

echilibrat_roti
Reglarea paralelismului sau geometria vehicului consta in reglarea unghiurilor de fuga pentru a redevini perpendiculare pe sol si paralele intre ele. Aceasta operatiune este una complexa ce nu poate fi efectuata decat intr-un service auto si doar cu utilaje speciale.

Cand trebuie sa verificati geometria rotilor?

  • Daca eliberati o secunda mainile de pe volan pe un drum drept, masina vireaza la stanga sau dreapta
  • Cand se observa uzura prematura a flancurilor anvelopelor
  • Daca ati lovit un obstacol
  • Dupa ce ati schimbat piese la suspensie sau directie
  • La schimbarea anvelopelor

Ce presupune geometria rotilor?
Exista trei tipuri de unghiuri ale paralelismului care se verifica si se corecteaza in urma reglarii geometriei rotilor:

Unghiul de cadere

  1. Este unghiul sub care apare roata atunci cand privim autovehiculul din fata. Cand acest unghi este prea mare, apare uzura neuniforma a anvelopei.
  2. Unghiurile de cadere sunt fie pozitive fie negative.
  3. Unghiurile de cadere pozitive apar atunci cand partea de sus a rotii este inclinata spre exteriorul autovehiculului si cauzeaza uzura prematura a partii exterioare a acesteia.
  4. Unghiurile de cadere negative apar atunci cand partea de sus a anvelopei este inclinata spre interiorul autovehiculului si cauzeaza uzura prematura a partii exterioare a acesteia.

Unghiul de convergenta

  1. Este unghiul sub care apare roata atunci cand este privita de sus.  Se masoara ca diferenta distantei dintre partea din fata si ceadin spate a rotii de pe aceeasi osie. Cand acest unghi este prea mare, apar influente in comportamentul masinii la viraje si anvelopele capata o deformare in forma de zimti de fierastrau pe latimea profilului.
  2. Unghiurile de convergenta sunt fie pozitive fie negative.
  3. Unghiurile de convergenta pozitive apar atunci cand partile din fata a rotilor sunt mai apropiate intre ele si cauzeaza subvirarea autovehiculului in curbe.
  4. Unghiurile de convergenta negative apar atunci cand partile din spate a rotilor sunt mai apropiate intre ele si cauzeaza subpravirarea autovehiculului in curbe.

Unghiul de fuga

  1. Este unghiul vazut din lateralul autovehiculului dintre axa de directie a acestuia (a pivotului fuzetei) si o linie verticala. El afecteaza viteza de raspuns a directiei prin faptul ca inclina sasiul mai mult sau mai putin. Un unghi de fuga mai drept este indicat pentru rularea pe suprafate alunecoase si dificile pe cand un unghi mai inclinat este indicat pentru suprafete plane de inalta tractiune.
  2. Unghiurile de fuga sunt reduse sau crescute.
  3. Unghiurile de fuga reduse reduc stabilitatea autovehiculului in linie dreapta si reduc acuratetea la mijlocul si la iesirea din viraj.
  4. Unghiurile de fuga crescute reduc acuraterea directiei la intrarea in viraj dar cresc stabilitatea in linie dreapta.


Avantajele reglarii geometriei rotilor

O reglare corecta a unghiurilor rotilor duce la o imbunatatire a preciziei cu care se manevreaza autovehiculul, dar are si alte beneficii:

  • Previne uzura neregulata a anvelopelor
  • Confera o tinuta la drum mai buna a masinii
  • Duce la economisire de carburant
Newsletter